להפוך נכון לרשת
להפוך נכון לרשת
עסקים רבים רוצים להעתיק את ההצלחה של רשתות בינלאומיות ומפעילים סניפים באמצעות זכיינים. בשיטת הזכיינות המון יתרונות מהם נהנית הרשת המזכה: הרשת המזכה אינה מסכנת את כספה. שנית, המזכה אינו נדרש להתעסק התפעול שוטף כמו גיוס עובדים, השכרת נכס תשלומים קבועים וכו’. בנוסף, ואולי החשוב מכל, המזכה מרוויח מהעסקה בכל מקרה – הזכיין נדרש לשלם למזכה מדי חודש מסך מחזור המכירות ולא מהרווחים, כך שגם במקרה של הפסד, הרשת עדיין מרוויחה. כבר בתחילת ההתקשרות הקשת עשויה ליהנות מסכום נדיב אותו היא מקבלת מהזכיין בצורת דמי זיכיון המשולמים בעבור הזכות להשתמש בשם המסחר של המזכה לתקופת זמן מסוימת.
חשוב לדעת כי מערכת היחסים עם הזכיין היא לא חד צדדית. כשם שהצלחת הזכיין תלויה במוניטין של הרשת כך גם הצלחת הרשת ותיחזוק המוניטין תלויים בהתנהלות הזכיין. למרות שהזכיין חתום על “ספר הוראות” של הרשת הכולל פירוט של “עשה ואל תעשה”, עדיין יכולת האכיפה של המזכה מוגבלת והיא תלויה בעיקר ברצונו הטוב ובמוטיבציה של הזכיין לשתף פעולה. ההסכמים בין המזכים לזכיינים עדיין לא מבטיחים שיתוף פעולה פורה מצד הזכיינים.


כאן לפניכם שישה טיפים למזכים עתידיים לפני שהם מחליטים להעניק זיכיונות:
ודא שהדגם הזכייני מפותח היטב, כולל ספר ההוראות והתפעול של הרשת, ורק לאחר מכן הענק זכיינות. גם המוטיבים הוויזואליים חייבים להיות זהים בקרב כל הזכיינים, היכרות עם רשת אהובה היא שמושכת את הצרכנים.
שוב מאוד לוודא את ההתאמה של הרוכש לשמש כזכיין. ההתאמה חייבת להיות גם בכימיה אישית בין המזכה לזכיין ולא פחות חשוב, גם בחיבור של הזכיין למותג. חשוב לזכור, כי הסכם זכיינות אינו חתונה קתולית לכן, חשוב ליצור מנגנוני יציאה במקרה של אי התאמה בין הרשת המזכה ובין הזכיין.
אין לדעת מה צופן העתיד ומה תהיה הדרישה למותג באזור מסוים, דאג ל”שריין” לרשת את האפשרות למכור זיכיונות רבים ע”מ למקסם את הפוטנציאל העסקי.
בדוק שהלוגו שלך מוגן היטב.
מזכה שלא בחר שם ייחודי ולא הגן עליו כסימן מסחר עלול לגלות כי שעוד עסקים עושים שימוש באותו השם, עם שינוי קל, ונהנים מהמוניטין של הרשת שלכם
זכיין מפסיד סביר שיבוא בטענות כלפי הרשת ואף חמור מכך יעודד “מרד זכיינים”. כאמור, הרשת והזכיין נמצאים בסירה אחת ושניהם אמורים ליהנות מהשייט, או לחילופין, עלולים לטבוע יחד
בהקשר זה, השתדל לשמור על אחידות בתנאים הכלכליים בין הזכיינים – ברשת זכיינות בדרך כלל אין סודות. ולכן, על רשת מזכה לחשוב גם על הטווח הארוך בעת ניסוח ההסכם הראשוני ותנאי הזיכיון כבר מההתחלה.